[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
اطلاعات آماری نشریه::
::
بانک ها و نمایه نامه ها

 
..
انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران

..
شبکه های اجتماعی




 
..
سامانه مشابهت یاب
 

 
..
:: دوره 27، شماره 92 - ( فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی 1398 ) ::
جلد 27 شماره 92 صفحات 196-177 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل اقتصادی بخشش جریمه دیرکرد راهنمایی و رانندگی در ایران با استفاده از نظریه بازی
عبدالرحیم هاشمی دیزج* ، جلیل بادپیما ، صلاح سلیمیان
دانشگاه محقق اردبیلی، گروه اقتصاد ، a.hashemi@uma.ac.ir
چکیده:   (2716 مشاهده)
یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود برای کاهش تخلفات رانندگی و در نتیجه تعداد تصادفات در کشور، جریمه کردن رانندگان متخلف است. در ایران برای تأخیر در پرداخت جریمه تخلف، جریمه دوبرابری مصوب شده است؛ اما باز ممکن است که تعداد قابل‌توجهی از رانندگان متخلف جرایم خود به اضافه جریمه دیرکرد را پرداخت نکنند. از این رو، در این پژوهش ارتباط متقابل پلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجا و راننده در جریمه یادشده و بخشش آن از طریق نظریه بازی­ها مورد بررسی قرار گرفت و تعادل نش استنتاج معکوس بازی پویای با اطلاعات کامل میان دو بازیکن یادشده استخراج شد. نتایج تعادل نش بازی طراحی‌شده حاکی از آن است که در صورت تکرار بخشش جریمه، راننده نامنظم (راننده‌ای که جریمه را در مهلت مقرر پرداخت نمی‌کند) سعی در عدم پرداخت جریمه در مهلت مقرر خواهد داشت، این بدین معنی است که جریمه یادشده کارایی لازم را ندارد. همچنین این سیستم جریمه یادشده سبب می‌شود رانندگان منظم (رانندگانی که جریمه را در مهلت مقرر پرداخت می‌کنند) نیز جریمه تخلف رانندگی را در مهلت مقرر پرداخت نکنند. به عبارت دیگر، سیستم جریمه و بخشش طراحی‌شده، راننده منظم را به راننده نامنظم بدل خواهد کرد. در این راستا به پلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجا پیشنهاد می‌شود که برای نیل به اهداف خویش سعی کنند جریمه عدم‌پرداخت در مهلت مقرر، بدون بخشش اجرا شود یا به جای جریمه یادشده رانندگان نامنظم از سیستم پاداش‌دهی به رانندگان منظم استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: جریمه دیرکرد، پلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجا، راننده، تعادل نش استنتاج معکوس
متن کامل [PDF 811 kb]   (591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi Dizaj A, Badpeyma J, Salimian S. Economic Analysis of Late Payment Fines Remission of Driving in Iran, Game Theory Approach. qjerp 2020; 27 (92) :177-196
URL: http://qjerp.ir/article-1-2304-fa.html

هاشمی دیزج عبدالرحیم، بادپیما جلیل، سلیمیان صلاح. تحلیل اقتصادی بخشش جریمه دیرکرد راهنمایی و رانندگی در ایران با استفاده از نظریه بازی. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی. 1398; 27 (92) :177-196

URL: http://qjerp.ir/article-1-2304-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 27، شماره 92 - ( فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی Journal of Economic Research and Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645