:: دوره 27، شماره 91 - ( فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی 1398 ) ::
جلد 27 شماره 91 صفحات 288-261 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش بر سرمایه اجتماعی
علی طیب نیا* ، علی سوری ، مبین میرزابابایی
دانشگاه تهران ، taiebnia@ut.ac.ir
چکیده:   (3125 مشاهده)

در دهه‌های اخیر شاهد ورود واژه سرمایه اجتماعی در گفتمان‌ها و اسناد علمی در قلمرو‌های جامعه شناسی، علوم اجتماعی و اقتصاد بوده‌ایم. توجیه این تمرکز بر سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقشی است که سرمایه اجتماعی در تولید و افزایش سرمایه انسانی، اقتصادی و محیطی ایفا می‌کند. از طرف دیگر آموزش یک عنصر پایه‌ای برای انسجام اجتماعی، هویت ملی و مردم سالاری می‌باشد. مؤسسات آموزشی صرفاً انتقال‌دهنده سرمایه انسانی نیستند بلکه سرمایه اجتماعی را نیز در قالب قوانین و هنجارهای اجتماعی انتقال می‌دهند. این پژوهش به‌دنبال اثبات این فرضیه بوده است که آموزش، منجر به بهبود سرمایه اجتماعی می‌شود. از همین رو درگام نخست با به‌کارگیری روش جایگزینی فوکویاما برای متغیر‌های سرمایه اجتماعی و درقالب روش OLS برای داده‌های سری زمانی دوره 1393-1363ایران، تأثیر آموزش بر هریک از متغیرهای انتخابی سرمایه اجتماعی برآورد گردید که در این معادله‌ها اکثر ضرایب آموزش معنادار بود. سپس در گام بعدی برای نشان دادن تأثیر آموزش بر سرمایه اجتماعی با استفاده از روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی PCA، شاخص ترکیبی از متغیرهای انتخاب شده برای سرمایه اجتماعی ساخته و تأثیر آموزش را بر روی این شاخص برآورد شد. نتایج در هر دو قسمت تأیید می‌کند که آموزش یک عنصر کلیدی برای بهبود سرمایه اجتماعی یا کاهش برخی بزهکاری‌های اجتماعی به عنوان معیاری از سرمایه اجتماعی است.

واژه‌های کلیدی: آموزش و پرورش، سرمایه اجتماعی، بزهکاری اجتماعی
متن کامل [PDF 925 kb]   (878 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 27، شماره 91 - ( فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها