:: دوره 16، شماره 46 - ( تابستان 1387 ) ::
جلد 16 شماره 46 صفحات 82-63 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگیهای ادوار تجاری در اقتصاد ایران در دورۀ 1385-1338
علی صیادزاده* ، آلن جمال دیکاله
چکیده:   (13967 مشاهده)
پس از انقلاب اسلامی، به‌ویژه در سالهای بعد از جنگ تحمیلی لزوم برنامه‌ریزی اقتصادی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. آگاهی از ویژگیهای ادوار تجاری (خصوصیات روند تولید ملی به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصهای کلان اقتصادی) مهم جلوه می‌کند. هدف از تحقیق حاضر نیز بررسی ویژگی‌های ادوار تجاری در ایران از نظر طول دوره، وسعت و شدت آن است. به همین منظور ابتدا با به‌کارگیری فیلتر آماری هادریک و پرسکات و جداسازی جزء روند از سری زمانی تولید ناخالص داخلی واقعی، چهار دوره تجاری در فاصله زمانی 1385-1338 مورد شناسایی قرار گرفته سپس با استفاده از شاخص‌های معینی ویژگی‌های ادوار تجاری در اقتصاد ایران در این دوره مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های این تحقیق نشان‌دهنده آن است که متوسط طول دوره‌های رونق و بهبود در دوره مورد بررسی، بیش از دوره‌های رکود و کسادی است.
واژه‌های کلیدی: ادوار تجاری، رکود، رونق، نقطه اوج، نقطه حضیض
متن کامل [PDF 232 kb]   (8858 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 46 - ( تابستان 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها