پس از انقلاب اسلامی، بهویژه در سالهای بعد از جنگ تحمیلی لزوم برنامهریزی اقتصادی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. آگاهی از ویژگیهای ادوار تجاری (خصوصیات روند تولید ملی به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای کلان اقتصادی) مهم جلوه میکند. هدف از تحقیق حاضر نیز بررسی ویژگیهای ادوار تجاری در ایران از نظر طول دوره، وسعت و شدت آن است. به همین منظور ابتدا با بهکارگیری فیلتر آماری هادریک و پرسکات و جداسازی جزء روند از سری زمانی تولید ناخالص داخلی واقعی، چهار دوره تجاری در فاصله زمانی
1385-1338 مورد شناسایی قرار گرفته سپس با استفاده از شاخصهای معینی ویژگیهای ادوار تجاری در اقتصاد ایران در این دوره مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای این تحقیق نشاندهنده آن است که متوسط طول دورههای رونق و بهبود در دوره مورد بررسی، بیش از دورههای رکود و کسادی است.