:: دوره 21، شماره 67 - ( فصلنامه پژوهش‌ها و سياست‌هاي اقتصادي 1392 ) ::
جلد 21 شماره 67 صفحات 130-105 برگشت به فهرست نسخه ها
ماهیت انتزاعی مدلها و نهادهای اقتصادی
علی اکبر ناسخیان* ، سیدمهدی زریباف
مرکز مطالعات مبانی و مدلهای اقتصادی ، nasekheian@yahoo.com
چکیده:   (7000 مشاهده)
دستورالعملها و رهنمونهای اقتصادی که عمدتا با هدف هماهنگ سازی نیروهای درون اجتماع و در جهت ایجاد «تعادل» و «تثبیت» صورت می گیرد، مبتنی بر مقدمات و نتایجی است که از نهادها و نظریه های تحلیلی – ذهنی اقتصاددانان نشات گرفته است. یکی از این نهادها، بازار است که مشتمل بر روابط انتزاعی عرضه و تقاضاست. برساخته های بازار که بر اساس روش انتزاع و تجرید بدست آمده است، لزوما با روابط علی و معلولی واقع خارجی منطبق نبوده و این امر یکی از عوامل بروز بحرانها و نابسامانیهای اجتماعی تلقی می شود. بحرانهایی که عمدتا بواسطه شیوه و حدود انتزاع و نیز مفهومی که نقش واسط میان عین و ذهن را برقرار می سازد، یعنی کارایی و رفاه در نهاد بازار، بوجود می آید.
واژه‌های کلیدی: شیوه و حدود انتزاع، عینیت و ذهنیت اقتصادی، مفاهیم حقیقی و اعتباری
متن کامل [PDF 482 kb]   (3945 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution ۴.۰ International License (CC BY ۴.۰) قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 67 - ( فصلنامه پژوهش‌ها و سياست‌هاي اقتصادي 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها