:: جلد 23 - فصلنامه پژوهش‌ها و سياست‌هاي اقتصادي ::
جلد 23 - فصلنامه پژوهش‌ها و سياست‌هاي اقتصادي صفحات 92-69 برگشت به فهرست نسخه ها
دو نرخ مالیات بر ارزش افزوده
سید محمدرضا سید نورانی ، تیمور محمدی ، سمانه امیرشاهی*
دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ، samaneh.mrshh@gmail.com
چکیده:   (6694 مشاهده)
مالیات بر ارزش‌افزوده نوعی مالیات غیرمستقیم است که درآمد زیادی عاید دولت می‌کند. در این راستا دولت‌ها درصدد افزایش نرخ این مالیات هستند. تغییرات نرخ مالیات بر ارزشافزوده و افزایش آن در سالهای اخیر در ایران روش افزایش درآمد مالیاتی است. به این جهت که سیستم تک‌نرخی مالیات بر ارزشافزوده همواره از نقطهنظر عدالت مورد نکوهش قرار می‌گیرد، در این مقاله تلاش می‌شود از 2 نرخ برای مالیات بر ارزش‌افزوده استفاده شود. به این منظور، دو نرخ مالیات متفاوت برای کالاهای لوکس و سایرکالاها تعیین می‌شود. نوآوری اصلی این مقاله پیشنهاد دو نرخ بهینه مالیات بر ارزش‌افزوده در ایران می‌باشد. نتایج به‌دست آمده با تأکید بر عدالت و برابری نشان می‌دهد نرخ مالیات بر خوراکی‌ها 8 درصد و نرخ مالیات برگروه کالایی لوکس حدود 26 درصد است. البته افزایش نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده می‌بایست بر اساس طراحی سیستم مالیات هوشمندانه و به‌تدریج صورت گیرد. در غیر این صورت ارتباط بین سیستم مالیات با بنگاه و خانوار دچار تنش و حتی از هم پاشیدگی می‌شود.
واژه‌های کلیدی: مالیات بهینه، برابری، سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل، قاعدهرمزی در دنیای چند نفره.
متن کامل [PDF 896 kb]   (4998 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 23 - فصلنامه پژوهش‌ها و سياست‌هاي اقتصادي برگشت به فهرست نسخه ها