دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان ، abdolreza_korani@yahoo.com
چکیده: (4354 مشاهده)
«مانع ورود» (Barrier to Entry) یکی از مولفههای ساختاری بازار است، که در شکل دهی ساختار بازار نقش مهمی دارد، به گونهای که افزایش شدت مانع ورود میتواند بازار را به سمت انحصار سوق دهد. از اینرو در این مطالعه به منظور سنجش شدت مانع ورود و ارزیابی وضعیت این متغیر ساختاری، به محاسبه شاخص نسبت مضار هزینهای (Cost Disadvantages ratio) (CDR ) و خالص درجه ورود بنگاهها، در بخش صنعت ایران طی سالهای1387-1374 پرداخته شد. یافتههای تحقیق مؤید آن است که میزان شاخص نسبت مضارهزینهای برای بیشتر صنایع کدهای دو رقمی کوچکتر از یک است. همچنین برای بیشتر صنایع مورد بررسی خالص درجهورود بنگاهها به صنعت منفی بوده است، که دلالت بر مرتفع بودن مانع ورود به صنعت دارد. همچنین در این مطالعه با کاربرد مدل پانل پویا به بررسی عوامل مؤثر بر شاخص نسبت مضار هزینهای نرخ ورود بنگاهها پرداخته شد. براساس تخمین متغیرهای شدت تمرکز، شدت تبلیغات، هزینه تحقیق و توسعه، نرخ بازده و صرفههای مقیاس اثر منفی بر خالص درجه ورود بنگاهها و اثر مثبت بر شاخص نسبت مضار هزینهای در بازارهای صنعتی ایران داشته است. همچنین متغیر ارزش افزوده صنعت بر نرخ ورود بنگاهها تأثیر مثبت و معنادار و بر نسبت مضار هزینهای اثر منفی و معنادار داشته است.
Entry and Exit of Firms and Assessing Barriers
to Entry in the Industry Sector
. qjerp 2017; 25 (82) :79-110 URL: http://qjerp.ir/article-1-1873-fa.html
کرانی عبدالرضا، شهیکی تاش محمدنبی. ورود و خروج بنگاهها و ارزیابی شدت مانع ورود
در بخش صنعت بر اساس نظریه صنعت
. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی. 1396; 25 (82) :79-110