[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
اطلاعات آماری نشریه::
::
بانک ها و نمایه نامه ها

 
..
انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران

..
شبکه های اجتماعی




 
..
سامانه مشابهت یاب
 

 
..
:: دوره 26، شماره 87 - ( فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی 1397 ) ::
جلد 26 شماره 87 صفحات 182-149 برگشت به فهرست نسخه ها
آزمون تجربی تأثیر مولفه‌های سرمایه انسانی بر بهره‌وری نیروی کار در بخش خدمات؛ با استفاده از رگرسیون چندکی (QR)
علاءالدین ازوجی، عباس عصاری*، محمدرضا واعظ مهدوی، اسفندیار جهانگرد، غلامرضا حدادکشاورز
دانشگاه تربیت مدرس- دانشکده اقتصاد و مدیریت ، assari_a@modares.ac.ir
چکیده:   (3355 مشاهده)
اهمیت رابطه سرمایه انسانی و بهره­وری نیروی کار در سطح کلان بارز است. اما این موضوع در بخش­های اقتصادی به خصوص بخش خدمات، به دلیل سهم آن در اقتصاد ایران می‌تواند مهم­تر باشد. در این راستا، در مقاله حاضر تأثیر مولفه‌های سرمایه انسانی(تحصیل، سلامت و تجربه) بر ارتقای بهره­وری شاغلان بخش خدمات با رویکرد خرد مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، با استفاده از میزان دریافتی با منشاء درآمد کاری شاغلان مزد و حقوق بگیر خصوصی بخش خدمات(جانشین بهره­وری نیروی کار)، الگوی بهره­وری نیروی کار بخش خدمات در اقتصاد ایران با تکنیک اقتصادسنجی رگرسیون چندکی(QR)  برآورد شده است. در برآورد این الگو از ریزداده­های طرح آمارگیری هزینه - درآمد خانوارهای شهری استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که در چندک‌های مختلف، مولفه‌های سرمایه انسانی(آموزش، سلامت و تجربه) بر بهره­وری نیروی کار در بخش مزد و حقوق بگیری شاغلان بخش خدمات تأثیر مثبت و معناداری داشته است. ضمن آن که در چندک ­های(QR) مختلف نه تنها ضرایب شاخص­های سلامت نوسانی تر و ناپایدارتر بوده بلکه ضریب این شاخص­ها در چندک­ها به خصوص در چندک­های پایین­تر، بیشتر از سایر شاخص­های سرمایه انسانی شاغلان این بخش از اقتصاد بوده است. به طوری که در چندکی‌های پایین تر(Ql)، میزان واکنش بهره­وری نیروی کار به شاخص­های سلامت بیش از چندکی‌‌های بالاتر(Qh) بوده و بدیهی است که آسیب پذیری افراد شاغل در این طیف بیشتر از سایر شاغلین خواهد بود.
 
واژه‌های کلیدی: بهره‌وری نیروی کار، سرمایه انسانی، بخش خدمات، رگرسیون چندکی
متن کامل [PDF 1239 kb]   (847 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

05 Empirical Examining of the Effects of Human Capital Components on Labor Productivity in the Services Sector; Evidence based on Quantile Regression (QR). qjerp 2018; 26 (87) :149-182
URL: http://qjerp.ir/article-1-2075-fa.html

ازوجی علاءالدین، عصاری عباس، واعظ مهدوی محمدرضا، جهانگرد اسفندیار، حدادکشاورز غلامرضا. آزمون تجربی تأثیر مولفه‌های سرمایه انسانی بر بهره‌وری نیروی کار در بخش خدمات؛ با استفاده از رگرسیون چندکی (QR) . فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی. 1397; 26 (87) :149-182

URL: http://qjerp.ir/article-1-2075-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 87 - ( فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی Journal of Economic Research and Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645