هدف این مطالعه، تحلیل آثار افزایش قیمت حاملهای انرژی در کنار پرداخت یارانه نقدی به خانوارها و بخشهای تولیدی با استفاده از الگوی تعادلهای محاسبهپذیر است. از مهمترین خصوصیات این الگو، مدلسازی افزوده حمل و نقل در کنار افزوده عمدهفروشی و خردهفروشی برای کالاها و بهرهگیری از آرمینگتون تعدیلشده در تعاملات خارجی است. در این مقاله دو سناریو از افزایش قیمت و همزمان دو سناریوی توزیع درآمد در نظر گرفته شده است. در یک سناریو قیمت حاملهای انرژی به سطح قیمتهای فوب خلیج فارس (سال 1389) افزایش یافته و در سناریوی دیگر قیمتها به 75 درصد فوب افزایش یافتهاند. همچنین در یک سناریو از توزیع درآمد، سهم خانوارها، بخشهای تولیدی و دولت از درآمد حاصل به ترتیب 50، 30 و 20 درصد درنظر گرفته شده است و در سناریوی دیگر این سهمها به ترتیب 60، 30 و 10 درصد بودهاند. نتایج نشان میدهد که در سیاست افزایش قیمت حاملهای انرژی و پرداخت یارانه نقدی کاهش سهم دولت از 20 درصد به 10 درصد باعث میشود نیمی از کاهش در رفاه خانوارها جبران شده و کاهش در تولید نیز تا حدی جبران گردد. بر اساس نتایج این مطالعه، سناریوهای مختلف افزایش قیمت انرژی در کوتاهمدت باعث میشود رفاه و تولید کاهش داشته اما کل صادرات و کل واردات با افزایش مواجه گردد. مقایسه نتایج این مطالعه نسبت به مطالعاتی که بازتوزیع را شبیهسازی نکردهاند نشان میدهد که سیاست بازتوزیع منجر به تقلیل کاهش در رفاه و تولید شده است.
Shahmoradi A, Haqiqi I, Zahedi R. Impact Analysis of Energy Price Reform and Cash Subsidy Payment in Iran: CGE Approach. qjerp 2011; 19 (57) :5-30 URL: http://qjerp.ir/article-1-212-fa.html
شاهمرادی اصغر، حقیقی ایمان، زاهدی راضیه. بررسی اثرات افزایش قیمت حاملهای انرژی و پرداخت یارانه نقدی در ایران : رویکرد CGE . فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی. 1390; 19 (57) :5-30