[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
اطلاعات آماری نشریه::
::
بانک ها و نمایه نامه ها

 
..
انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران

..
شبکه های اجتماعی




 
..
سامانه مشابهت یاب
 

 
..
:: دوره 19، شماره 57 - ( بهار 1390 ) ::
جلد 19 شماره 57 صفحات 82-57 برگشت به فهرست نسخه ها
مشخصه‏های تجارت عمودی درون صنعت در ایران: رویکرد داده‏های تابلویی
کریم آذربایجانی* ، سارا طاعتی
، k_azarbayjani@ase.ui.ac.ir
چکیده:   (14561 مشاهده)
تجارت درون صنعت، صادرات و واردات همزمان کالاها و خدماتی است که در یک گروه صنعتی مشابه دسته‏بندی شده‏اند. تجارت درون صنعت به دو بخش تجارت درون صنعت افقی و عمودی تفکیک می‌شود که به ترتیب با تجارت محصولات در یک کیفیت مشابه و دیگری با کیفیت‏های متفاوت تعریف می‏شوند. تأکید این مطالعه بر تجارت عمودی درون صنعت به دلیل سهم 92/80 درصدی آن طی سال‌های ( 2006-1997) از کل تجارت درون صنعت ایران است. در این مطالعه مشخصه‏های تجارت عمودی درون صنعت با استفاده از شاخص گرابل و لیود میان ایران و چند شریک مهم تجاری آن (چین، کره‌جنوبی، امارات متحده عربی، ژاپن، ترکیه، مالزی و سنگاپور) طی دوره (2006-1997) با استفاده از رهیافت داده‏های تابلویی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. نتایج برآورد مدل ارائه شده در مقاله بدون اعمال تأثیرات ثابت نشان می‌دهند که ضرایب برآورد شده برای متغیرهای سطوحGDP ، تفاوت‌های GDP سرانه و نرخ ارز دوجانبه با انتظارات نظری تحقیق سازگاری دارد، اما ضریب به دست آمده برای متغیر فاصله جغرافیایی با انتظارات نظری سازگار نیست و می‌تواند ناشی از ساختار شبکه حمل و نقل باشد. یافته‏ های این مقاله می‌تواند تا حدودی به روشن‏تر شدن مسیر سیاست تجاری ایران کمک کند.
واژه‌های کلیدی: تجارت درون صنعت، تجارت عمودی درون صنعت، تجارت افقی درون صنعت، داده‏های تابلویی
متن کامل [PDF 437 kb]   (3599 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azarbayjani K, Taati S. The Features of Vertical Intra - Industry Trade: Panel Data Approach. qjerp 2011; 19 (57) :57-82
URL: http://qjerp.ir/article-1-214-fa.html

آذربایجانی کریم، طاعتی سارا. مشخصه‏های تجارت عمودی درون صنعت در ایران: رویکرد داده‏های تابلویی . فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی. 1390; 19 (57) :57-82

URL: http://qjerp.ir/article-1-214-fa.html



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution ۴.۰ International License (CC BY ۴.۰) قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 57 - ( بهار 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی Journal of Economic Research and Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710