دانشگاه محقق اردبیلی، گروه اقتصاد ، a.hashemi@uma.ac.ir
چکیده: (2905 مشاهده)
یکی از مهمترین ابزارهای موجود برای کاهش تخلفات رانندگی و در نتیجه تعداد تصادفات در کشور، جریمه کردن رانندگان متخلف است. در ایران برای تأخیر در پرداخت جریمه تخلف، جریمه دوبرابری مصوب شده است؛ اما باز ممکن است که تعداد قابلتوجهی از رانندگان متخلف جرایم خود به اضافه جریمه دیرکرد را پرداخت نکنند. از این رو، در این پژوهش ارتباط متقابل پلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجا و راننده در جریمه یادشده و بخشش آن از طریق نظریه بازیها مورد بررسی قرار گرفت و تعادل نش استنتاج معکوس بازی پویای با اطلاعات کامل میان دو بازیکن یادشده استخراج شد. نتایج تعادل نش بازی طراحیشده حاکی از آن است که در صورت تکرار بخشش جریمه، راننده نامنظم (رانندهای که جریمه را در مهلت مقرر پرداخت نمیکند) سعی در عدم پرداخت جریمه در مهلت مقرر خواهد داشت، این بدین معنی است که جریمه یادشده کارایی لازم را ندارد. همچنین این سیستم جریمه یادشده سبب میشود رانندگان منظم (رانندگانی که جریمه را در مهلت مقرر پرداخت میکنند) نیز جریمه تخلف رانندگی را در مهلت مقرر پرداخت نکنند. به عبارت دیگر، سیستم جریمه و بخشش طراحیشده، راننده منظم را به راننده نامنظم بدل خواهد کرد. در این راستا به پلیس راهنمایی و رانندگی (یا راهور) ناجا پیشنهاد میشود که برای نیل به اهداف خویش سعی کنند جریمه عدمپرداخت در مهلت مقرر، بدون بخشش اجرا شود یا به جای جریمه یادشده رانندگان نامنظم از سیستم پاداشدهی به رانندگان منظم استفاده شود.
Hashemi Dizaj A, Badpeyma J, Salimian S. Economic Analysis of Late Payment Fines Remission
of Driving in Iran, Game Theory Approach. qjerp 2020; 27 (92) :177-196 URL: http://qjerp.ir/article-1-2304-fa.html
هاشمی دیزج عبدالرحیم، بادپیما جلیل، سلیمیان صلاح. تحلیل اقتصادی بخشش جریمه دیرکرد راهنمایی و رانندگی در ایران با استفاده از نظریه بازی. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی. 1398; 27 (92) :177-196