[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
اطلاعات آماری نشریه::
::
بانک ها و نمایه نامه ها

 
..
انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران

..
شبکه های اجتماعی




 
..
سامانه مشابهت یاب
 

 
..
:: دوره 28، شماره 95 - ( فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی 1399 ) ::
جلد 28 شماره 95 صفحات 411-381 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر صرفه های مقیاس و تنوع محصول بر تجارت خارجی و بررسی رابطه علیت بین آن‌ها: مطالعه موردی صنایع کارخانه‌ای ایران
مریم خلیلی اصل ، فرهاد خداداد کاشی* ، سمیه شاه حسینی ، سعید راسخی
دانشگاه پیام نور ، khodadad@pnu.ac.ir
چکیده:   (3173 مشاهده)
 در این پژوهش تأثیر صرفه­ های مقیاس و تنوع محصول بر تجارت خارجی صنایع کارخانه ­ای ایران با شرکای عمده تجاری بررسی می‌شود. برای برآورد صرفه­ های مقیاس از تابع تولید ترانسلوگ برای 21 صنعت کد دورقمی آیسیک و در بازه زمانی 1380 تا 1394 و برای اندازه­ گیری میزان تنوع محصول در محصولات صادراتی بخش صنعت ایران از شاخص تنوع فینسترا استفاده می‌شود. تابع تولید ترانسلوگ از طریق روش رگرسیون به‌ظاهر نامرتبط تکراری برآورد و مدل استاندارد تجارت با استفاده از تکنیک پانل دیتای پویا با روش گشتاورهای تعمیم­ یافته با داده­ های تلفیقی برآورد شده‌اند. نتایج بررسی گویای این است که صرفه‌های مقیاس و تنوع محصول تأثیر مثبت بر تجارت خارجی صنایع کارخانه­ ای ایران دارند. برای مطالعه رابطه علیت بین متغیرهای صرفه‌های مقیاس و تنوع محصول با تجارت خارجی از آزمون علیت گرنجری هشیائو استفاده شده ­است. یافته­ های پژوهش وجود رابطه علیت دوطرفه بین صرفه ­های مقیاس و تنوع محصول با تجارت خارجی صنایع کارخانه­ ای ایران را تأیید می‌کند.
واژه‌های کلیدی: تجارت خارجی، صرفه های مقیاس، تنوع محصول، روش گشتاورهای تعمیم یافته با داده های تلفیقی
متن کامل [PDF 894 kb]   (1121 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalili Asl M, Khodadad Kashi F, Shohhoseini S, Rasekhi S. The Impact of Scale Economies and Product Variety on Forieng Trade and the Study of the Causality Relationship Between Them: The Case Study of Iran’s Manufacturing Industries. qjerp 2020; 28 (95) :381-411
URL: http://qjerp.ir/article-1-2688-fa.html

خلیلی اصل مریم، خداداد کاشی فرهاد، شاه حسینی سمیه، راسخی سعید. تأثیر صرفه های مقیاس و تنوع محصول بر تجارت خارجی و بررسی رابطه علیت بین آن‌ها: مطالعه موردی صنایع کارخانه‌ای ایران. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی. 1399; 28 (95) :381-411

URL: http://qjerp.ir/article-1-2688-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 95 - ( فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی Journal of Economic Research and Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4704