افزایش صادرات بنگاه از طرق مختلف نظیر افزایش رقابت، انتقال تکنولوژی و بهرهبرداری از صرفهجوییهای ناشی از مقیاس سطح بهرهوری بنگاه را افزایش میدهد. هدف اصلی مقاله حاضر آزمون فرضیه یادگیری ضمن صادرات است که بر اساس آن صادرات بنگاه اثر مثبت بر بهرهوری آن دارد. برای این منظور، با بهره گیری از نظریههای جدید تجارت بینالملل و بهکارگیری روش گشتاورهای تعمیمیافته و آخرین ریزدادههای قابل دسترس اثر صادرات بر بهرهوری کل عوامل تولید صنایع کارخانهای ایران طی دوره زمانی (1389-1380) آزمون شده است. نتایج نشاندهنده اثر مثبت و معنادار صادرات بر بهرهوری کل عوامل صنایع کارخانهای ایران است. به این ترتیب، بهنظر میرسد ارتقای صادرات بنگاههای صنعتی موجب افزایش بهرهوری عوامل آنها میشود.
Rasekhi S, Haghjoo M. An Examination of Learning by Export Hypothesis:A Case Study of Iran’s Manufacturing Industries. qjerp 2015; 23 (73) :53-68 URL: http://qjerp.ir/article-1-934-fa.html
راسخی سعید، حق جو مریم. آزمون فرضیه یادگیری ضمن صادرات: مطالعه موردی برای صنایع کارخانهای ایران. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی. 1394; 23 (73) :53-68