[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: جستجو ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
اطلاعات آماری نشریه::
::
بانک ها و نمایه نامه ها

 
..
انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران

..
شبکه های اجتماعی




 
..
سامانه مشابهت یاب
 

 
..
:: دوره 23، شماره 74 - ( فصلنامه پژوهش‌ها و سياست‌هاي اقتصادي 1394 ) ::
جلد 23 شماره 74 صفحات 54-31 برگشت به فهرست نسخه ها
اثرات بازگشتی مربوط به بخش‏های اقتصادی و خانوارها در نتیجه ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل
موسی خوشکلام*
علامه ، musa_khosroshahi@yahoo.com
چکیده:   (5566 مشاهده)
یکی از مهم‏ترین سیاست‏هایی که می‏تواند برای کنترل مصرف گازوئیل در ایران مورد استفاده قرار گیرد ارتقاء کارایی مصرف این فرآورده نفتی است. ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل در کنار خود مسئله‏ای به‌نام اثرات بازگشتی را به همراه دارد. اثرات بازگشتی حالتی است که طی آن کاهش انتظاری در مصرف گازوئیل (به‌دنبال ارتقاء کارایی آن) به دلیل کاهش قیمت مؤثر گازوئیل تا اندازه‏ای خنثی می‏شود. بدیهی است که بی‏توجهی به اثرات بازگشتی باعث خنثی شدن نتایج مد نظر برای ارتقاء کارایی خواهد شد. در این مقاله و، با استفاده از مدل تعادل عمومی قابل محاسبه مبتنی بر ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1385، اثرات بازگشتی ناشی از ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل تحت سه سناریوی ارتقای کارایی 5 درصدی، 8 درصدی و 10 درصدی در بخش‏های مختلف اقتصاد و خانوارهای مختلف بررسی می‏شود. نتایج نشان می‏دهند که تحت هر سه سناریو، ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل، باعث ایجاد اثرات بازگشتی در بخش‏های مختلف و خانوارها می‏شود. به‌طوری که بخش حمل و‏نقل ریلی تحت هر سه سناریو با مقادیر اثرات بازگشتی، به ترتیب برابر با 3/48، 8/33 و 6/25 درصد، دارای بیشترین اثرات بازگشتی بوده است. در مورد خانوارها نیز نتایج نشان می‏دهد که اثرات بازگشتی خانوارهای شهری تحت سه سناریو به ترتیب برابر با 01/3، 50/2 و 70/1 درصد و در مورد خانوارهای روستایی نیز، به ترتیب برابر با 40/5، 13/3 و 90/1 درصد، بوده است. نتایج مربوط به تغییرات در سطح فعالیت بخش‏ها نیز نشان می‏دهد که تحت هر سه سناریو، میزان تولید و سطح فعالیت بخش‏های مختلف به‌دنبال شوک کارایی افزایش یافته‏اند. تولید ناخالص داخلی نیز در نتیجه ارتقاء 5، 8 و10 درصدی، کارایی به ترتیب معادل 009/0، 012/0 و 015/0 درصد رشد دارد..
واژه‌های کلیدی: مدل CGE، ارتقاء کارائی، اثرات بازگشتی و گازوئیل
متن کامل [PDF 603 kb]   (1952 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khoshkalam M. Improving the Efficiency of Consumption of Gasoil and Rebound Effect for Economics sectors and Households. qjerp 2015; 23 (74) :31-54
URL: http://qjerp.ir/article-1-974-fa.html

خوشکلام موسی. اثرات بازگشتی مربوط به بخش‏های اقتصادی و خانوارها در نتیجه ارتقاء کارایی مصرف گازوئیل. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی. 1394; 23 (74) :31-54

URL: http://qjerp.ir/article-1-974-fa.html



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution ۴.۰ International License (CC BY ۴.۰) قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 74 - ( فصلنامه پژوهش‌ها و سياست‌هاي اقتصادي 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی Journal of Economic Research and Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710