دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه ، mahmod.ma@yahoo.com
چکیده: (3411 مشاهده)
هدف این مقاله، ارائه مدلی برای سنجش کارایی تجارت الکترونیکی در استانهای کشور طی سالهای 1392-1395 و با استفاده از مدل تحلیل پوششی دادهها (DEA) است. برای این منظور ابتدا عوامل مؤثر بر رشد و بهکارگیری تجارت الکترونیکی در ایران با استناد به مبانی نظری بررسیشده و سپس برای ارزیابی کارایی استانهای کشور در تجارت الکترونیکی، از مدل DEA با رویکرد دادههای پرت استفاده شده است. نتایج نشان میدهد میانگین کارایی تجارت الکترونیکی در کشور در سال 95 نسبت به سال 92 رشد چشمگیری داشته است. همچنین نمرات کارایی سالهای 93، 94 و 95 همگی دارای توزیع نرمال بوده و فقط نمرات کارایی سال 92 دارای داده پرت میباشد. نتایج محاسبه ضریب بهرهوری مالمکوئیست نیز نشان میدهد که این ضریب در سالهای 93 و 94 نسبت به سالهای 92 و 93، در 25 استان پیشرفت نموده و در 5 استان پسرفت نموده است. در سال 93 بیشترین پیشرفت مربوط به استان اصفهان و در سال 94 مربوط به استان چهارمحال و بختیاری است. همچنین در سال 93 بیشترین پسرفت مربوط به استان ایلام و در سال 94 مربوط به استان یزد میباشد. نهایتاً اینکه نتایج ضریب بهرهوری مالمکوئیست در سال 95 نشان میدهد که 8 استان نسبت به سال 94 پیشرفت نموده و 22 استان در همین دوره زمانی پسرفت نمودهاند. بیشترین پیشرفت سال 95 مربوط به استان خوزستان و بیشترین پسرفت مربوط به استان خراسان شمالی میباشد.
chavooshi S F, mahmoudzade M, GHolam abri A. Evaluating E-commerce Efficiency in Provinces of Iran
with Data Envelopment Analysis Approach
. qjerp 2019; 27 (89) :233-268 URL: http://qjerp.ir/article-1-2185-fa.html
چاوشی سیده فاطمه، محمود زاده محمود، غلام ابری امیر. ارزیابی کارایی تجارت الکترونیکی در استانهای ایران
با رویکرد تحلیل پوششی دادهها
. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی. 1398; 27 (89) :233-268