رفع فقر و کاهش نابرابری از وظایف اصلی دولت بهشمار میآید. دولت میتواند با ارائه خدمات عمومی
از قبیل خدمات آموزشی وضع اقتصادی افراد را تغییر دهد و نقش مهمی در کاهش فقر و نابرابری ایفا نماید. آیا توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران بهنفع افراد فقیر و دهکهای پایین جامعه صورت گرفته است؟ این مقاله به بررسی توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران در سال 1386 میپردازد. روش تحلیل بکار رفته در این مقاله، رویکرد تحلیل وقوع منفعت است که شاید در ایران نخستین بار در این مقاله از آن استفاده شده است. برای بررسی سؤال تحقیق منحنی تمرکز منفعت، منحنی لورنز درآمد، ضریب سوئیتس و ضریب جینی بکار گرفته شد. یافتههای تحقیق نشان میدهند که در مقطع ابتدایی توزیع مخارج آموزش فزاینده است، یعنی گروه درآمدی فقیرتر سهم بیشتری از منافع حاصل از مخارج دولت را نسبت به گروه درآمدی ثروتمندتر دریافت نموده است. در مقطع راهنمایی، متوسطه و آموزش عالی این توزیع کاهنده است یعنی گروه درآمدی ثروتمندتر سهم بیشتری از منافع حاصل از مخارج دولت را نسبت به گروه درآمدی فقیرتر دریافت نموده است. در مجموع، توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران کاهنده است، بنابراین پیشنهاد میشود موانع دسترسی افراد فقیر به خدمات آموزشی دولت شناسایی شده و مرتفع گردد تا راههای دسترسی این افراد به خدمات آموزشی هموار شود.
Gilak Hakimabadi M T, Saadati K. The Evaluation of the Public Spending Distribution in Education Sector in Iran Using Benefit Incidence Analysis Method. qjerp 2013; 21 (66) :5-22 URL: http://qjerp.ir/article-1-723-fa.html
گیلک حکیم آبادی محمدتقی، سعادتی کمال. توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران با روش تحلیل وقوع منفعت . فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی. 1392; 21 (66) :5-22