[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Search :: Submit ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Contact us::
statistical info::
::
Indexing and Abstracting
..
Islamic Economic Association Of Iran

..
Social Media




 
..
Paper Plagiarism Checker


 
..
:: Volume 32, Issue 109 (quarterly journal of economic research and policies 2024) ::
qjerp 2024, 32(109): 6-57 Back to browse issues page
Feasibility Analysis of logistics Hub formation in Isfahan province
Azam Jalaei * , Nematollah Akbari , Babak Saffari
, Jalaei.azam@gmail.com
Abstract:   (385 Views)
In today's world, improvement and promotion of logistics performance plays a key role in creating sustainable development, so that becoming an international and regional logistics hub has been one of the most important commercial strategies of countries in recent years. Iran has had poor performance in becoming the logistics hub of the region in spite of its great potential. The present study has analyzed the feasibility of establishing a logistics hub in Isfahan province. In this regard, the feasibility of establishing a logistics hub in Isfahan province was analyzed based on the seven key factors required for the construction and development of logistics hubs, which are based on the empirical literature available in the field of successful logistics hubs in the world (especially the analysis of the development of logistics clusters in Singapore and Dubai and their unique processes to become logistics hubs using Porter's methodology (2008) in the field of cluster analysis). The findings revealed that Isfahan province in comparison with other provinces of the country has the necessary conditions for creating hub logistics, and it can be done by expanding and developing rail, air and multimodal transportation infrastructure; improving the business environment and removing obstacles to attracting and developing foreign direct investment increased the potential of this province for this purpose.
Keywords: Logistics Cluster, Singapore, Dubai, Isfahan Province.
Full-Text [PDF 1529 kb]   (143 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
References
1. احمدی، بهمن؛ دادگر، محمد و سجاد ربیعی (1394). «سطح بندی میزان توسعه یافتگی استان های کشور برمبنای شاخص های حمل ونقل جاده ای با استفاده از تلفیق تکنیک های AHP و TOPSIS». آمایش محیط، 8(29)، صص75-97.
2. افراسیابی، مهران؛ پهلوانی، مصیب و رمضان حسین زاده (1398). «بررسی اثر سرمایه انسانی بر همگرایی منطقه ای در ایران: رهیافت اقتصادسنجی فضایی». فصلنامه مدلسازی اقتصادسنجی، 5(1)، صص67-85.
3. پورعبادالهان کویچ، محسن؛ اصغرپور، حسین؛ فلاحی، فیروز و حسن عبدی (1390). «اثر انباشت سرمایه انسانی روی صادرات صنعتی استان های کشور». سیاست های اقتصادی، 87(2)، صص 111-130.
4. جلائی پیکانی، اعظم (1401). «امکان‌سنجی تشکیل مرکزلجستیک در استان اصفهان و ارزیابی اثرات آن بر اقتصاد منطقه‌ای مبتنی بر مدل تعادل عمومی قابل‌محاسبه دو منطقه‌ای». پایان نامه دکتری. اصفهان: دانشگاه اصفهان: دانشکده علوم اداری و اقتصاد: گروه اقتصاد.
5. دهقان شبانی، زهرا؛ هادیان، ابراهیم و فائزه نصیرزاده (1395). «تأثیر ترکیب سرمایه انسانی بر رشد منطقه ای اقتصاد ایران: رویکرد داده های تابلویی پویای فضایی». فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، 21(66)، صص 1-30.
6. راه آهن جمهوری اسلامی ایران (سال های مختلف). سالنامه آماری حمل ونقل ریلی کشور.
7. رضاقلی زاده، مهدیه و مجید آقایی (1396). «سرمایه انسانی و بهره وری نیروی کار در استان های ایران». مجله اقتصادی، 17(1 و 2)، صص 59-76.
8. سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای (سال های مختلف). سالنامه آماری حمل ونقل جاده ای استان اصفهان.
9. سازمان مدیریت صنعتی (1400). گزارش ویژه همایش شرکت های برتر ایران (براساس اطلاعات سال مالی 1399). قابل دسترس در سایت: www.imi100.ir.
10. سازمان هواپیمایی کشوری (سال های مختلف). سالنامه آماری حمل ونقل هوایی کشور.
11. ضرابی، اصغر؛ بابانسب، رسول؛ رحیمی چم چانی، علیرضا؛ علیزاده اصل، جبار و اسفندیار کهزادی (1396). «تحلیل فضایی و اولویت بندی استان های ایران به منظور برنامه ریزی و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات». نشریه علمی-پژوهشی جغرافیا و برنامه ریزی. 21(59)، صص 197-220.
12. قربانی، فاضل؛ سرلک، احمد و غلامعلی حاجی (1399). «تأثیر سرمایه انسانی و فضای کسب وکار بر رشد اقتصادی استان های ایران». فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 14(2)، صص153-176.
13. کازرونی، علیرضا؛ علیلو، خاطره و زانا مظفری (1397). «ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺳﺮﻣﺎیﻪ ﮔﺬاری ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺧﺎرﺟﯽ و ﻧﺮخ ﺷﻬﺮﻧﺸﯿﻨﯽ ﺑﺮ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی اﺳﺘﺎن ﻫﺎی ایﺮان (1385-1394)». ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻨﺎﻣﻪ اﻗﺘﺼﺎدی، شماره 71، صص 225-260.
14. کریمی موغاری، زهرا و جواد براتی (1395). «تعیین سطح نابرابری منطقه ای استان های ایران: تحلیل شاخص ترکیبی چند بعدی». فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی، 7(26)، صص49-70.
15. مرکز آمار ایران (سال های مختلف). سالنامه های آماری استان ها و کشور.
16. مرکز پژوهش های اتاق ایران (سال های مختلف). پایش ملی محیط کسب وکار ایران.
17. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ایران (1399). الزامات جذب بهینه سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران با بهره گیری از تجربه کشورهای موفق. قابل دسترس در سایت: https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1538118.
18. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ایران (1396). بررسی ضرورت ایجاد هاب و مراکز لجستیکی در ایران. قابل دسترس در سایت: http://rc.majlis.ir/fa/report/show/1027387.
19. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی (1400). پایش امنیت سرمایه گذاری به تفکیک استان ها و حوزه های کاری (زمستان 1399). قابل دسترس در سایت:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1677882.
20. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی (1394). چالش های حمل ونقل کشور و مصرف انرژی در بخش زمینی (زیربخش های جاده ای و ریلی). قابل دسترس در سایت:https://rc.majlis.ir/fa/report/show/946598.
21. مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران (1396). آشنایی با شرکت های لجستیکی طرف سوم. مجله الکترونیکی علمی-تخصصی ایکد، ماهنامه شماره 28.
22. مظفری، زانا و محمد علی متفکر آزاد (1397). «تأثیر سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی بر آلودگی هوا در استان های ایران». ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ نظریه‌های کاربردی اﻗﺘﺼﺎد، 6(1)، صص 97-128.
23. ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪریﺰی و اﺷﺘﻐﺎل اﺳﺘﺎﻧﺪاری اﺻﻔﻬﺎن و ﺷﻬﺮک ﻋﻠﻤﯽ و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ اﺻﻔﻬﺎن (1392). مطالعات آمایش سرزمین و سند راهبردی توسعه استان اصفهان.
24. معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران (1397). سند آمایش مراکز لجستیک کشور. دفتر طرح جامع و مدل های حمل ونقل.
25. مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (99-1398). آمار آموزش عالی ایران در یک نگاه (سال تحصیلی 99-1398). قابل دسترس در سایت:www.irphe.ac.ir.
26. مولایی قلیچی، محمد؛ زیاری، کرامت الله؛ نصرتی هشی، مرتضی و راضیه کارگر (1397). «اولویت‌بندی فضایی توسعه حمل ونقل جاده ای در استان های ایران با تأکید بر مدل تصمیم گیری WASPAS». دانش شهرسازی، 2(1)، صص 71-89.
27. Afandizadeh S. & R. Moayedfar (2008). "The feasibility study on creation of freight village in Hormozgan province". Transport, 23(2), pp. 167-171. [DOI:10.3846/1648-4142.2008.23.167-171]
28. Altenburg T. & S.J. Meyer (1999). "How to promote clusters: policy experience from Latin America". World Development, 27(9), pp. 1693-1713. [DOI:10.1016/S0305-750X(99)00081-9]
29. Ashai Z., Dahshan M.E., Kubba J., Talati H. & P. Youssefi (2007). "The transport and logistics cluster in the United Arab Emirates". Cambridge, MA: Microeconomics of Competitiveness Group Project.
30. Ballis A. & G. Mavrotas (2007). "Freight village design using the multicriteria method PROMETHEE". Operational Research, 7(2), pp. 213-232. [DOI:10.1007/BF02942388]
31. Barry M.P. (2013). "U.S. global logistics and transport: a computable general equilibrium model". Global Journal of Human-Social Science Research, 13(3), pp. 61-71.
32. Bin P. (2015). "Regional disparity and dynamic development of China: a multidimensional index". SIS Working Paper, MPRA Paper, No. 61849, University of Trento.
33. Brito T.B. & R.C. Botter (2012). "Feasibility analysis of a global logistics hub in Panama". International Journal of Logistics Systems and Management, 12(3), pp.247-266. [DOI:10.1504/IJLSM.2012.047601]
34. Changi Airport Group. (2009). Changi airport. Retrieved from: http://www.changiairport.com/changi/en/air-cargo/? locale=en.
35. Dadvar E., Ganji S.R.S. & M. Tanzifi (2011). "Feasibility of establishment of dry ports in the developing countries-the case of Iran". Journal of Transportation Security, 4(1), pp.19-33. [DOI:10.1007/s12198-010-0056-x]
36. Ding J.F. (2013). "Applying an integrated fuzzy MCDM method to select hub location for global shipping carrier-based logistics service providers". WSEAS Transactions on Information Science and Applications, 10(2), pp. 47-57.
37. Dubai Economic Council. (2009). Dubai Economic Council. Retrieved from Dubai Competitivess Council: http://www.dec.org.ae
38. Fernandes C. & G. Rodrigues (2009). "Dubai's potential as an integrated logistics hub". The Journal of Applied Business Research, 25(3), pp. 77-92. [DOI:10.19030/jabr.v25i3.1028]
39. Gao M. & M. Dong (2012). "Analysis of logistics center location-selecting based on GIS-take Li county as an example". Advanced Materials Research, 569, pp.804-807. [DOI:10.4028/www.scientific.net/AMR.569.804]
40. Goel R.K., Payne J.E. & R. Ram (2008). "R&D expenditures and U.S. economic growth: a disaggregated approach". Journal of Policy Modeling, 30 (2), pp. 237-250. [DOI:10.1016/j.jpolmod.2007.04.008]
41. Hill C.W.L. (2013). "International Business". 9th Ed, McGraw-Hill.
42. Humphrey J. & H. Schmitz (1998). "Trast and inter-firm relations in developing and transitioning economics". The Journal of Development Studies, 34(4), pp. 32-61. [DOI:10.1080/00220389808422528]
43. Jalaei A., Akbari N. & B. Saffari (2021). "An analysis of the logistics hub location in Isfahan province using the logistics network cost minimization approach in GIS environment". Iranian Journal of Economic Studies, 10(1), pp. 265-293.
44. Jorgensen, A. (2007). "Presentation: a perspective on freight transport in South Africa". 6 September 2007. Johannesburg.
45. Ketels C. (2003). "The development of the cluster concept-present experiences and further developments". Prepared for NRW Conference on Clusters, Duisburg, Germany, 5 Des 2003.
46. Kriaa M., Driss S. & Z. Karray (2011). "Inequality and spatial disparities in Tunisia". The Journal of Business Inquiry, 10(1), pp. 161-175.
47. Krugman P. (1991). "Geography and Trade". Cambridge: MIT Press.
48. Leamer E.E. & M. Storper (2001). "The economic geography of the internet age". Journal of International Business Studies, 32(4), pp. 641-665. [DOI:10.1057/palgrave.jibs.84909988]
49. Liu X., Guo X. & X. Zhao (2012). "Study on logistics center site selection of Jilin province". Journal of Software, 7(8), pp. 1799-1806. [DOI:10.4304/jsw.7.8.1799-1806]
50. Lundvall B. (1992). "National Systems of Innovation: Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning". London, Pinter.
51. Marshall A. (1920). "Principles of Economics: An Introductory Volume". 8th Ed, New York: Macmillan.
52. Maskell P. (2001). "Knowledge creation and diffusion in geographic clusters". International Journal of Innovation Management, 5(2), pp. 213-237. [DOI:10.1142/S1363919601000373]
53. Mori T. (2012). "Increasing returns in transportation and the formation of hubs". Journal of Economic Geography, 12, pp. 877-897. [DOI:10.1093/jeg/lbr028]
54. Muñoz D. & M.L. Rivera (2010). "Development of Panama as a Logistics Hub and the Impact on Latin America". Massachusetts Institute of technology, Master of Engineering in Logistics.
55. Porter M.E. (1998). "Clusters and the New Economic of Competition". Harvard Business Review (November / December).
56. Porter M. E. (2008). "On Competition". A Harvard Business Review Book.
57. Porter M. E., Neo B.S. & C.H.M. Ketels (2010). "Remaking Singapore". Harvard Business School Strategy Unit Case, pp. 710-483. Retrieved from: https://ssrn.com/abstract=2037954.
58. Ravindran N. (2007). "Singapore's aerospace industry gains recognition; Singapore's aerospace industry looks set to grow further as new deals are sign". Retrieved from: http://www.entrepreneur.com/tradejournals/article/164421450.html.
59. Rodríguez-Clare A. (2007). "Clusters and comparative advantage: implications for industrial policy". Journal of Development Economics, No. 82, pp. 43-57. [DOI:10.1016/j.jdeveco.2005.09.001]
60. Romer P. M. (1986). "Increasing returns and long-run growth". Journal of Political Economy, 94(5), pp. 1002-1037. [DOI:10.1086/261420]
61. Saxenian A. (1994). "Regional Advantage: Culture and Competition in Silicon Valley and Route". Harvard University Press.
62. Singapore Airlines. (2008). Background/History. Retrieved from: http://www.sias.org.sg
63. Storper M. (1993). "Regional "worlds" of production: learning and innovation in the technology districts of France, Italy and the USA". Regional Studies, 27(5), pp.433-455. [DOI:10.1080/00343409312331347675]
64. Uyanik C., Tuzkaya G. & S. Oguztimur (2018). "A literature survey on logistics centers' location selection problem". Sigma Journal of Engineering and Natural Sciences, 36(1), pp. 141-160.
65. World Bank (2020). Aggregated LPI 2012-2018. Retrieved from: https://lpi.worldbank.org.
66. World Bank (2020). Doing business (comparing business regulation in 190 economies). Washington DC Press.
67. World Economic Forum (2019). The global competitiveness report. Retrieved from: www.weforum.org/gcr.
68. Yang Q. & L. Meng (2016). "Analytic hierarchy process (AHP) in the application of logistics center location selection process". 4th International Conference on Mechanical Materials and Manufacturing Engine. [DOI:10.2991/mmme-16.2016.26]
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jalaei A, Akbari N, saffari B. Feasibility Analysis of logistics Hub formation in Isfahan province. qjerp 2024; 32 (109) :6-57
URL: http://qjerp.ir/article-1-3567-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 32, Issue 109 (quarterly journal of economic research and policies 2024) Back to browse issues page
فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی Journal of Economic Research and Policies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4660